جاذبه گردشگری

آرامگاه سلطان سحاک – اسحاق

آرامگاه سلطان سحاک
آرامگاه سلطان سحاک

سلطان اسحاق یا سلطان سهاک (۶۷۵ – ۷۹۸) مؤسس مسلک اهل حق است. اهل حق وی را به نام‌های سلطان حقیقت و صاحب کرم نیز می‌شناسند.وی از طایفهٔ اکراد است که نسبش به موسی کاظم می‌رسد و در اواخر سده ۷ هجری قمری در قریه برزنجه واقع در شهرستان سلیمانیه عراق چشم به جهان گشود.

پدرش شیخ عیسی برزنجه‌ای رئیس قادری‌های آن زمان بوده است و خانقاه و مریدانی داشته است و مادرش خاتون رزبار دختر حسین بگ جلد بوده است، که یکی از هفت تن می‌باشد. بعد از درگذشت پدر مریدان او گرد سلطان سهاک جمع شدند و برادران بنای مخالفت را با او نهادند. از این رو از برزنجه به قریه شیخان در پاوه هجرت کرد و در آنجا نیز درگذشت.
سلطان اسحاق در جوانی به تحصیل حکمت، فلسفه و ادبیات پرداخت. بعد به فقه متوجه گردید. سلطان اسحاق سرزمین‌های اورامان، جوانرود، گوران و کوه‌های دالاهو را که برای پیشرفت کار خود مناسب می‌دانست، برگزید و با گروهی از یاران کرد (پیر بنیامین، پیرموسی، پیر داود) زادگاه خود را ترک و به پردیور رفت. در مورد تحصیلات سلطان اسحاق برخی معتقدند که سلطان اسحاق سواد ظاهری نداشت و از میان یارانش فقط پیرموسی سواد داشته است.

 

آرامگاه سلطان سحاک
آرامگاه سلطان سحاک
گفتارهای سلطان اسحاق در سرانجام (دیوان گوره) که از کتب مقدس اهل حق به شمار می‌رود، جمع آوری شده است. سرانجام به معنی عاقبت و آخر کار است و شامل کلیه‌ی متونی است که سلطان اسحاق (۶۷۵- ۷۹۸ هجری) و یارانش در قرن هشتم هجری بیان کرده‌اند. این متون سرودها و نیایش‌ها و ادعیه و آداب و رسوم مذهبی و مسلکی و نذر و نیاز و قربانی‌ها را در برمی‌گیرد و بیشتر مطالب آن سینه به سینه منتقل شده است.کلام سرانجام به گویش هورامی نوشته شده است.
بناهای مذهبی در هر کشوری از جایگاه ویژه‌ای نزد مردم برخوردارند که ایران اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دارای هزاران بنای مذهبی با ارزش است و استان کرمانشاه نیز به واسطه عوامل بسیاری همچون حضور مسالمت‌آمیز اقوام و مذاهب گوناگون در کنار یکدیگر از قدیم‌ الایام بناهای مذهبی بسیاری را داشته و این بناها نیز مورد تکریم و احترام مردم قرار گرفته است که آرامگاه سلطان اسحاق یکی از این بناهای مذهبی در شهرستان پاوه است.
آرامگاه سلطان اسحاق در مسير جاده پاوه به نودشه درنزديكي روستاي نيسانه ودر كنار ساحل رود سيروان قرار دارد . اين آرامگاه بسيار مورد تكريم واحترام مردم استان و استانهاي همجوار است. جاده اي فرعي از جادهي اصلي پاوه به نوسود در نزديكي روستاي نيسانه جدا مي شود و به زيارتگاه (در ۴۰ كيلومتري شمال غربي پاوه) منتهي مي گردد . منظره رودخانه سيروان دراين محل جذابيت خاصي دارد.
هر ساله در ایام مختلف سال به ویژه تعطیلات نوروز اين منطقه مملو از گردشگران می شود.

زندگی‌نامه

در اواخر سده ۷ هجری قمری در قریه برزنجه واقع در شهرستان سلیمانیه عراق چشم به جهان گشود.پدرش شیخ عیسی برزنجه‌ای رئیس قادری‌های آن زمان بوده‌است و خانقاه و مریدانی داشته‌است و مادرش خاتون دایراک ملقبه به خاتون رمزبار یا رضبارکه هردو صحیح می‌باشد دختر حسین بگ جاف بوده‌است، که یکی از هفت تن می‌باشد. بعد از درگذشت پدر مریدان او گرد سلطان سهاک جمع شدند و برادران بنای مخالفت را با او نهادند. از این رو از برزنجه به قریه شیخان در کردستان ایران هجرت کرد و در آنجا نیز از دنیا رفت.

سلطان اسحاق تمام دوران زندگانی اش در حال انزوا ودور ازقال وغوغا سپری شده، فقط اشخاص معدودی را در هرمکان بوده‌اند (ولو اقصی نقطه زمین) به شاگردی و یاری قبول نمود. کما این که خیلی از یارانش اهل چین وهند وبخار وسایر بلاد دور دست از ایران بوده‌اند به خدمت رسیده‌اند. مسلک اهل حق در زمان ایشان رواج یافت ورسمیت پیدا کرد. آن اسرار حقیقت وسر سینه امامت، به صورت قانون وارکان اهل حق و به نام حق وحقیقت به یاران ابلاغ شد. روی همین اصل مؤسس مسلک اهل حق محسوب می‌شود وارکان مزبور را به زبان کردی اورامانی به نام بیابس پردیوری منعقد گشت. این بیابس به طوری که خود سلطان صریحاً فرموده‌است. برای جماعت اهل حق، موبدا تغییر وتبدیل وتفسیر وتاویل ناپذیر است. هرکس از ارکان ان تجاوز نماید اهل حق خوانده نمی‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا